آشنایی با انواع روش های ارتودنسی متحرک (به زبان ساده)

13 شهریور 1402
انواع ارتودنسی نامرئی

دستگاه های ارتودنسی متحرک یک رویکرد مدرن و انعطاف پذیر برای مرتب سازی دندان ها و هماهنگی بین فکی ارائه می دهند. این دستگاه‌ها با ارائه راحتی، انعطاف‌پذیری و اختیار بیشتر به استفاده کننده ها، انقلابی در زمینه ارتودنسی مدرن ایجاد کرده اند. در این مقاله به دنیای ابزارها و وسایل ارتودنسی متحرک می پردازیم و انواع، مزایا و نحوه عملکرد آنها را بررسی خواهیم کرد.

ارتودنسی متحرک چیست؟

قبل از اینکه به موضوع جذاب وسایل ارتودنسی متحرک بپردازیم، ابتدا بیایید بفهمیم که ارتودنسی ارتودنسی واقعا چیست:

دستگاه‌های ارتودنسی دستگاه‌هایی هستند که برای اصلاح نامرتبی دندان‌ها و فک‌ها استفاده می‌شوند و به بیماران کمک می‌کنند تا یک بایت (وضعیت قرارگیری فک بالا و پایین روی هم) هماهنگ و کاربردی داشته باشند. منظور از ارتودنسی متحرک نیز در واقع  استفاده از وسایلی است که قابلیت جابجا شدن دارند و بیماران می توانند آن ها را به راحتی از دهان خارج کرده و مجددا در دهان قرار دهند.

در واقع برخلاف وسایل ارتودنسی ثابت که از ابتدا تا انتهای درمان توسط متخصص نصب شده و کاملا ثابت هستند، وسایل ارتودنسی متحرک نیازی به مداخله ارتودنتیست نداشته و خود بیمار می تواند آن ها را در مواقع ضروری برداشته و دوباره نصب کند.

مهم ترین شاخصه ارتودنسی متحرک این است …

همانطور که اشاره شد ویژگی منحصر به فرد ارتودنسی متحرک به معنای واقعی کلمه قابلیت جابجایی آن ها توسط بیماران است. برخلاف وسایل ارتودنسی ثابت سنتی که در طول دوره درمان به‌طور دائم روی دندان‌ها چسبانده می‌شوند، ارتودنسی متحرک افراد را آزاد می گذارند تا برای فعالیت‌های مختلف مانند غذا خوردن، مسواک زدن و موقعیت‌های خاص وسایل را به راحتی بردارند. این انعطاف پذیری آنها را به گزینه ای جذاب برای افرادی که به دنبال درمان ارتودنسی بدون محدودیت هستند تبدیل می کند.

با انواع وسایل ارتودنسی متحرک آشنا شوید

1. الاینرهای شفاف

الاینرهای شفاف در واقع همان قالب های پلاستیکی هستند که این روزها با نام ارتودنسی نامرئی شناخته می شوند. آن ها جدیدترین وسایل مرتب سازی دندان ها به شمار می روند.

یک پلاک ارتودنسی نامرئی در دست یک خانم

این الاینرها (ترازکننده) در سال‌های اخیر به دلیل ظاهر تقریبا نامرئی‌شان محبوبیت زیادی به دست آورده‌اند. این قالب های شفاف و سفارشی، دندان‌ها را به‌تدریج در موقعیت مناسب و هماهنگ با هم قرار می‌دهند. الاینرهای شفاف ساخته شده از مواد مناسبی ساخته شده تا تجربه ارتودنسی محتاطانه و راحت تری را ارائه دهند.

مکانیزم اثر الانیرهای شفاف به این شکل است که لابراتوار یک سری کامل از الاینرها را به صورت اختصاصی برای هر بیمار ایجاد می کند. مثلا ممکن است 10 جفت الاینر برای شخص ساخته شود.

بیمار هر دو هفته یک بار، یک جفت از الاینرها را استفاده می کند. بعد از اینکه الاینرهای استفاده شده تاثیر خود را گذاشتند و دندان ها مقداری مرتب شدند دیگر کابردی ندارند و باید جفت بعدی استفاده شود. اینکار باید آنقدر ادامه یابد تا دندان ها مرتب شوند.

2. نگهدارنده های متحرک

پس از اتمام درمان هر نوع درمان ارتودنسی و مرتب شدن کامل دندان ها، نگهدارنده های متحرک نقش مهمی در حفظ نتایج به دست آمده ایفا می کنند. این وسایل در واقع شبیه الاینر بوده اما برخلاف الانیرها فقط یک نسخه از آن به بیمار داده می شود.

نگهدارنده ارتودنسی متحرک در دست یک خانم

نگهدارنده یا ریتینر ارتودنسی طوری طراحی شده‌ که دندان‌ها را در موقعیت‌های جدید خود نگه می‌دارند و از جابجایی آن‌ها به حالت سابق جلوگیری می‌کنند. نگهدارنده‌های متحرک به عنوان یکی از وسایل ارتودنسی متحرک معمولاً از مواد بادوام ساخته می‌شوند و می‌توانند به راحتی توسط بیمار خارج شده و دوباره استفاده شوند.

3. وسایل فانکشنال

یک دسته دیگر از وسایل ارتودنسی متحرک  دستگاه های کاربردی یا فانکشنال هستند که به طور خاص برای رفع مشکلات تراز فک ها، مانند اوربایت یا آندربایت طراحی شده اند. این وسایل با هدایت رشد و تکامل فک ها کار می کنند و به دستیابی به یک بایت (وضعیت قرار گیری فک ها با هم) هماهنگ کمک می کنند. وسایل کاربردی معمولاً به صورت تمام وقت استفاده می شوند و ممکن است ترکیبی از اجزای ثابت و قابل جابجایی داشته باشند.

یک پلاک ارتودنسی فانکشنال در دست یک خانم

مزایای متحرک ارتودنسی متحرک چیست؟

راحتی و انعطاف پذیری

یکی از مهمترین مزایای دستگاه های ارتودنسی متحرک آزادی و انعطاف پذیری آنهاست. برخلاف بریس‌های سنتی، که نیاز به تنظیمات و محدودیت‌هایی در انتخاب غذا دارند، وسایل قابل جابجایی را می‌توان در طول وعده‌های غذایی بیرون آورد و به شما این امکان را می‌دهند که بدون محدودیت از غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرید.

علاوه بر این، می توانید وسایل متحرک خود را راحتی برای رویدادهای مهم زندگی یا فعالیت هایی که ترجیح می دهید به طور موقت آنها را استفاده نکنید بردارید(مثلا در عروسی، مهمانی ها و …)

افزایش بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی ضروری است. با وسایل متحرک، بهداشت دهان بسیار قابل کنترل تر می شود.

برخلاف بریس‌های ثابت که می‌توانند ذرات غذا را به دام بیندازند و مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به چالش بکشند، وسایل ارتودنسی متحرک را می‌توان بیرون آورد و امکان تمیز کردن کامل دستگاه و دندان‌ها را فراهم می‌کند. این امر خطر پوسیدگی و مشکلات لثه را کاهش می دهد و سلامت کلی دهان را بهبود می بخشد.

بهبود راحتی و گفتار

استفاده از وسایل ارتودنسی متحرک در مقایسه با ارتودنسی سنتی معمولا راحت‌تر است. عدم وجود براکت و سیم احتمال ناراحتی و تحریک را از بین می برد. علاوه بر این، آنها می توانند وضوح گفتار را بهبود بخشند زیرا هیچ مانعی بر حرکت زبان به وجود نمی آورند. این مساله وسایل متحرک را برای افرادی که به شدت به گفتار واضح متکی هستند (مانند سخنرانان عمومی یا مجریان،) به  انتخابی ارجح تبدیل می کند.

زیبای ومدرن بودن

برای کسانی که مایل به درمان ارتودنسی محتاطانه تری هستند، دستگاه های متحرک راه حل زیبایی و نامرئی بهتری ارائه می دهند. مخصوصاً الاینرهای شفاف هنگام استفاده عملاً نامرئی هستند و به شما امکان می دهند بدون جلب توجه غیر ضروری به دندان های خود را مرتب کنید. این مساله می تواند به ویژه برای بزرگسالان یا افراد در محیط های حرفه ای که مایل به حفظ ظاهری زیبا و طبیعی خود هستند جذاب باشد.

هزینه ارتودنسی متحرک چیست؟

هزینه درمان ارتودنسی با دستگاه های متحرک بسته به عواملی مانند پیچیدگی مشکل، مدت زمان درمان و هزینه های مورد نیاز ارتودنتیست می تواند متفاوت باشد. بنابراین بسیار مهم است که در طول مشاوره در مورد هزینه ارتودنسی متحرک با متخصص خود صحبت کنید و درباره گزینه های پرداخت مذاکره کنید. همچنین برای اطلاع از هزینه تقریبی درمان با وسایل متحرک می توانید به صفحه هزینه ارتودنسی دندان مراجعه کنید.

آیا دستگاه های ارتودنسی متحرک برای شما مناسب هستند؟

عکس شماتیک فکر کردن

اینکه آیا وسایل متحرک برای شما مناسب هستند یا خیر به عوامل مختلفی بستگی دارد. مثلا نوع و پیچیدگی مشکل دندان هایتان و تعهد شما به استفاده از آنها طبق دستورالعمل یکی از این عوامل است.

به هر حال با اینکه دستگاه‌های متحرک می‌توانند طیف گسترده‌ای از نگرانی‌های ارتودنسی، از جمله ناهماهنگی‌های خفیف تا متوسط و مشکلات بایت را برطرف کنند، اما در موارد شدید ممکن است نیاز به استفاده از ارتودنسی ثابت یا سایر مداخلات ارتودنسی دیگر داشته باشید

بنابراین بسیار مهم است که با یک متخصص ارتودنسی در این خصوص مشورت کنید تا مشخص شود که آیا دستگاه های متحرک برای برطرف کردن نیازهای خاص شما انتخاب مناسبی هستند یا خیر. نظر نهایی بر عهده متخصص ارتودنسی شما خواهد بود.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.