مدت زمان ارتودنسی دندان دقیقا چقدر است؟ (بررسی عوامل موثر)

16 مهر 1402
مدت زمان ارتودنسی دندان

زمانی که صحبت از مدت زمان درمان ارتودنسی به میان می آید، باید چندین فاکتور مختلف را با هم در نظر گرفت. از پیچیدگی کیس گرفته تا نوع بریس ها یا تراز کننده های مورد استفاده، طرح درمان هر فرد برای داشتن لبخند صاف تر می تواند متفاوت باشد. در این مقاله سعی کرده ایم که به صورت حدودی مدت زمان ارتودنسی دندان در کیس های مختلف را مورد بررسی قرار دهیم.

چه عواملی بر روی مدت زمان ارتودنسی دندان تاثیر می گذارند؟

مدت زمان درمان ارتودنسی می تواند بر اساس عوامل مختلفی متفاوت باشد و یک بازه دقیق و حساب شده برای همه وجود ندارد. مهم ترین عوامل به شرح زیر هستند:

  • شدت ناهماهنگی: میزان ناهماهنگی نقش مهمی در تعیین مدت زمان درمان دارد. هرچه نامرتبی کم تر زمان درمان نیز کمتر خواهد بود و برعکس!
  • سن: حرکت دندان‌های بزرگسالان ممکن است بیشتر از دندان‌های کودکان طول بکشد، زیرا استخوان فک متراکم‌تر است و رشد آن متوقف شده است.
  • سلامت دهان و دندان: داشتن سطح مطلوبی از بهداشت دهان و دهان به درمان موثرتر و کارآمدتر ارتودنسی کمک می کند.
  • همکاری بیمار: هر چه بیمار بیشتر همکاری کرده و به توصیه ها عمل کند مدت زمان نیز کوتاه تر خواهد بود.
  • طرح درمان: پیچیدگی وضعیت دندانی و نوع دستگاه ارتودنسی انتخابی نیز بر طول مدت درمان تأثیر می گذارد.

مدت زمان اصلاح نامرتبی های خفیف تا متوسط چقدر است؟

برای افرادی که ناهنجاری های خفیف تا متوسط دارند، میانگین مدت درمان ارتودنسی شان معمولاً بین 12 تا 24 ماه است. در این مدت دندان ها به تدریج به موقعیت دلخواه خود شیفت می کنند.

مدت زمان رفع نامرتبی های جزئی

مدت زمان اصلاح نامرتبی های شدید چقدر است؟

بیماران مبتلا به نامرتبی های شدید ممکن است به دوره درمان طولانی تری نیاز داشته باشند که از 24 تا 36 ماه متغیر است. این موارد اغلب شامل حرکات ارتودنسی پیچیده تری هستند و ممکن است به وسایل یا مداخلات ارتودنسی اضافه تری نیاز داشته باشند.

مدت زمان اصلاح دندان ها با ارتودنسی ثابت

بریس های ارتودنسی ثابت از براکت‌های فلزی و سیم‌هایی تشکیل شده‌اند که به دندان‌ها فشار قابل توجهی وارد می‌کنند تا آنها را در یک راستا حرکت دهند. مدت زمان ارتودنسی ثابت معمولاً بین 18 تا 36 ماه طول می کشد.

وسایل ارتودنسی ثابت حتما برای اینکه به موقع و زودتر بتوانند دندان ها را مرتب کنند حتما و حتما نیازمند جلسات ویزیت دوره ای هستند و اگر این جلسات به تاخیر بی افتد متعاقبا مدت زمان درمان نیز بیشتر می شود.

مدت زمان صاف شدن دندان ها با ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی شامل مرتب کردن دندان ها با وسایلی است که تقریبا غیرقابل توجه بوده و یا پنهان شده اند. مهم ترین وسیله ارتودنسی نامرئی، الاینرهای شفافی همچون اینویزیلاین ها هستند. آن ها به دلیل ظاهر محتاطانه و متحرک خود محبوبیت پیدا کرده اند. مدت زمان درمان با الاینرهای شفاف بسته به پیچیدگی هر مورد می تواند از 6 تا 24 ماه متغیر باشد.

الاینرها به صورت سفارشی ساخته می شوند و تقریبا هر دو هفته یکبار تعویض می شوند. هر مجموعه جدیدی از الاینرها به تدریج دندان ها را به موقعیت های مورد نظر خود نزدیک می کند. برخلاف ارتودنسی ثابت، کسانی که ارتودنسی نامرئی دارند نیاز کمتری به ویزیت های دوره ای دارند.

چگونه مدت زمان مرتب شدن دندان ها را کاهش دهیم؟

درمان های ارتودنسی را از کودکی شروع کنید

در برخی موارد، کودکان ممکن است نیاز به مداخله زودهنگام برای رسیدگی به مسائل ارتودنسی داشته باشند. ارتودنسی پیشگیرانه کودکان بر درمان مشکلات در سنین پایین تمرکز دارد تا از مشکلات شدیدتر در آینده جلوگیری شود.

مدت زمان درمان ارتودنسی پیشگیرانه بسته به هر مورد خاص و رشد و تکامل کودک متفاوت است ولی به دلیل اینکه کودک در سن رشد می باشد، مدت زمان درمان کوتاه تر از زمان بزرگسالی خواهد بود.

بهداشت دهان و دندان را در طول درمان رعایت کنید

همکاری بیمار برای پیشرفت درمان و موفقیت آمیز بودن آن بسیار مهم است. پیروی از دستورالعمل های ارتودنتیست در مورد نحوه استفاده صحیح از وسایل ارتودنسی، رعایت بهداشت دهان و دندان و شرکت در قرار ملاقات های منظم در این خصوص بسیار حیاتی است. عدم رعایت این موارد مخصوصا (بهداشت دهان و دندان) ممکن است منجر به افزایش مدت زمان ارتودنسی دندان می شود.

در تمام معاینات دوره ای حاظر باشید

حاظر شدن در مطب متخصص برای انجام معاینات منظم در طول فرآیند درمان بسیار ضروری است. این قرار ملاقات ها به متخصص ارتودنسی اجازه می دهد تا پیشرفت شما را زیر نظر داشته باشد، تنظیمات لازم را انجام دهد و نگرانی ها یا مسائلی را که ممکن است ایجاد شود برطرف کند.

شرکت در این معاینات طبق برنامه تضمین می کند که درمان شما در مسیر درست باقی می ماند و اثربخشی درمان ارتودنسی شما را به حداکثر می رساند.

روش های تسریع درمان ارتودنسی را امتحان کنید

در سال‌های اخیر، تکنیک‌های ارتودنسی تسریع‌شده زیادی برای کاهش زمان درمان پدیدار شده‌اند. این تکنیک ها شامل روش هایی مانند استفاده از فرکانس، میکرواستئوپرفوراسیون یا لیزر درمانی سطح پایین برای تحریک حرکت دندان است.

در حالی که ارتودنسی سریع می تواند مدت زمان درمان را کوتاه کند، اما مهم است که توجه داشته باشید همه موارد برای استفاده از این تکنیک ها مناسب نیستند. ارتودنتیست شما می تواند تشخیص دهد که آیا شما کاندید مناسبی برای کاهش مدت زمان ارتودنسی دندان هستید یا خیر.

از راهنمایی های متخصص ارتودنسی خود کمک بگیرید

ارتباط موثر با متخصص ارتودنسی کلید تجربه یک درمان موفق است. اگر در طول درمان خود هر گونه نگرانی یا سؤالی دارید، از بیان آنها در طول قرار ملاقات خود دریغ نکنید. ارتودنتیست شما برای ارائه راهنمایی و رفع هرگونه ابهاماتی که ممکن است داشته باشید آماده است.

سطح انتظارات خود را مدیریت کنید

داشتن انتظارات واقع بینانه در مورد مدت زمان ارتودنسی دندان بسیار مهم است. در حالی که همه ما آرزوی نتایج سریع را داریم، اما درمان ارتودنسی یک فرآیند تدریجی است که نیاز به زمان و صبر دارد. به یاد داشته باشید، نتیجه نهایی یک لبخند زیبا و سالم خواهد بود که تا آخر عمر باقی می ماند.

نکات پایانی در خصوص مدت زمان ارتودنسی دندان

مدت زمان درمان ارتودنسی بسته به پیچیدگی هر مورد، دستگاه ارتودنسی انتخابی، همکاری بیمار و سایر عوامل دیگر متفاوت است. در حالی که میانگین دوره درمان بین 12 تا 36 ماه متغیر است، اما مهم است که با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید تا یک تخمین بهترین در خصوص وضعیت درمان شما به دست بیاید.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.