کشیدن دندان برای ارتودنسی: مزایا، معایب و آنچه باید انتظار داشت

26 شهریور 1402
کشیدن دندان برای ارتودنسی

متخصص ارتودنسی ممکن است کشیدن دندان را به عنوان بخشی از برنامه درمانی شما جهت پیشبرد بهتر روند درمان توصیه کند. اگرچه به طور کلی کشیدن دندان برای ارتودنسی ممکن است دکمی لهره آور به نظر برسد، اما می تواند راهی موثر برای دستیابی به لبخندی صاف تر و سالم تر برایتان باشد. در این مقاله، دلایل کشیدن دندان برای ارتودنسی، مزایا و معایب این روش و آنچه می‌توانید در طول فرآیند انتظار داشته باشید را بررسی خواهیم کرد. اگر متخصص ارتودنسی به شما گفته که دندانتان را باید برای درمان بکشید خواندن این مقاله می تواند برایتان مفید باشد.

دلیل کشیدن دندان برای ارتودنسی چیست؟

کشیدن دندان برای ارتودنسی معمولاً به دلایل زیر توصیه می شود:

شلوغی و ازدحام دندان به دلیل عدم وجود فضای کافی

زمانی که فضای کافی برای قرار گرفتن همه دندان های شما در قوس فکی وجود ندارد، ارتودنتیست شما ممکن است کشیدن یک یا چند دندان را توصیه کند تا جا برای بقیه دندان ها باز شود در واقع این کار باعث می شود فضای کافی برای حرکت دندان های نامرتب باز شده و دندان بتواند بدون هیچ مانعی حرکت کرده و صاف شود. اینکار می تواند مدت زمان درمان را کاهش دهد.

کج بودن دندان ها یکی از دلایل کشیدن دندان برای ارتودنسی

اوربایت یا آندربایت

اگر فک بالا یا پایین شما به ترتیب بیش از حد به جلو یا به عقب بیرون زده باشد، کشیدن دندان ممکن است برای اصلاح تراز بایت شما ضروری باشد. در واقع بیشتر افرادی که یکی از فک های بالا یا پایینشان نسبت به دیگری جلو است کشیدن دندان برای ارتودنسی توصیه می شود.

عدم تطابق اندازه فک ها با هم

همچنین به طور مشابه با مورد قبلی، اگر فک بالا یا پایین شما خیلی کوچک یا خیلی بزرگ است، کشیدن دندان ممکن است برای کمک به تغییر موقعیت فک و دندان ضروری باشد.

نهفته یا نیمه نهفته بودن دندان ها

گاهی اوقات ممکن است دندان نهفته یا نیمه نهفته باشد. به این یعنی که به طور کامل از خط لثه بیرون نزده باشد. در این حالت ممکن است کشیدن دندان برای جلوگیری از عفونت یا آسیب به دندان های دیگر ضروری باشد. دندان نیش و دندان عقل معمولا بیشترین احتمال را دارد که به صورت نهفته و نیمه نهفته باشند. در بیشتر موارد، کشیدن دندان برای ارتودنسی پیرامون نهفته بودن این دو نوع دندان است.

نهفته بودن دندان یکی از علل کشیدن دندان برای ارتودنسی

مزایای کشیدن دندان برای ارتودنسی چیست؟

در حالی که فکر کشیدن دندان برای ارتودنسی ممکن است دردناک به نظر برسد، اما مزایای متعددی برای شما و طرح درمان شما خواهد داشت:

باعث تراز و بهبود وضعیت فکی شما خواهد شد

با برداشتن دندان‌های اضافی، ارتودنتیست شما می‌تواند فضای بیشتری را برای دندان‌های باقی‌مانده‌تان ایجاد کند تا در راستای مناسب‌تر قرار بگیرند و در نتیجه بایت صاف‌تر و عملکردی‌تر ایجاد شود.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های لثه و پوسیدگی دندان

دندان های شلوغ یا نامرتب می تواند به سختی تمیز شود که این مساله خود منجر به افزایش خطر بیماری لثه و پوسیدگی دندان می شود. با برداشتن دندان ها و بهبود تراز، می توانید خطر ابتلا به این مشکلات را کاهش دهید.

بهبود بهداشت دهان و دندان

تمیز کردن و نگهداری دندان های صاف تر آسان تر از دندان های نامرتب است است و باعث می شود دهان شما سالم و عاری از پلاک و باکتری باشد.

معایب کشیدن دندان برای ارتودنسی

در حالی که کشیدن دندان می تواند برایتان مفید باشد، اما برخی معایب بالقوه نیز  در خصوص آن وجود دارد که باید آن ها را در نظر بگیرید:

درد و ناراحتی

پس از کشیدن دندان برای ارتودنسی، ممکن است برای چند روز درد، تورم و ناراحتی را تجربه کنید. ارتودنتیست شما داروهای ضد درد و دستورالعمل های دیگری را برای کمک به مدیریت علائم به شما ارائه می دهد و درد و ناراحتی به زودی برطرف خواهد شد.

درد کشیدن دندان برای ارتودنسی

هزینه بالا

کشیدن دندان می تواند در حال حاظر با توجه به وضعیت اقتصادی نابسامان کشور گران باشد، به خصوص اگر بیمه دندانپزشکی نداشته باشید هزینه برایتان بسیار زیاد خواهد بود. قبل از تصمیم گیری حتما در مورد هزینه کشیدن دندان با ارتودنتیست خود صحبت کنید.

عوارض بالقوه

در موارد نادر، کشیدن دندان می تواند منجر به عوارضی مانند عفونت یا آسیب عصبی شود. ارتودنتیست شما در مورد خطرات و مزایای این روش با شما صحبت خواهد کرد تا به شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک کند.

چطور خود را جهت کشیدن دندان برای ارتودنسی آماده کنیم؟

قبل از کشیدن دندان، متخصص ارتودنسی معاینه ای کامل پیرامون دندان ها و لثه های شما را انجام می دهد تا مطمئن شود که شما کاندید مناسبی برای کشیدن دندان هستید. همچنین ممکن است برای کمک به آماده شدن تان جهت کشیدن دندان نیاز به جرمگیری و گرفتن گرافی اشعه ایکس داشته باشید.

فرآیند کشیدن دندان چگونه است؟

در طول کشیدن دندان، دندانپزشک از یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن ناحیه اطراف دندان استفاده می کند. سپس از ابزارهای تخصصی برای لق شدن و برداشتن دندان استفاده می کنند. پس از کشیدن، احتمالاً مقداری درد و تورم را تجربه خواهید کرد که با داروهای ضد درد و کمپرس یخ قابل کنترل است.

آیا برای کشیدن دندان برای ارتودنسی جایگزینی وجود دارد؟

اگر در مورد کشیدن دندان خود مردد هستید، گزینه های جایگزین اما پرهزینه ای برای اینکار وجود دارد که باید در نظر بگیرید. به عنوان مثال جراحی ارتوگناتیک یک گزینه پیش رو است که هم ریسک بالایی دارد و هم هزینه های شما را به شدت افزایش می دهد.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.