روش‌های درمان دندان درد در کودکان (+ معرفی علل اصلی این درد)

15 مرداد 1402
درمان دندان درد کودکان

دندان درد می‌تواند یک تجربه ناراحت‌کننده برای کودکان باشد بنابراین به عنوان پدر یا مادر، بسیار مهم است که بدانیم چگونه می‌توان به سرعت درد دندان در کودکان را شناسایی و برطرف کرد. ما در این مقاله ابتدا علل اصلی ایجاد این درد را توضیح می‌دهیم و در نهایت به روش‌های درمان دندان درد کودکان در خانه و دندانپزشکی نیز اشاره می‌کنیم. اگر فرزند شما در حال حاظر دندان درد دارد حتماً این مقاله را تا انتها بخوانید.

علل دندان درد در کودکان چیست؟

پوسیدگی دندان: مقصر اصلی

پوسیدگی دندان یکی از علل اصلی دندان درد در کودکان است. بهداشت نامناسب دهان، مصرف مکرر غذاها و نوشیدنی‌های شیرین و مراقبت ناکافی از دندان می‌تواند در ایجاد پوسیدگی دندان نقش داشته باشد. هنگامی که باکتری‌های موجود در دهان از قند و نشاسته تغذیه می‌کنند، اسیدهایی تولید می‌کنند که به مینای دندان حمله کرده و منجر به ایجاد حفره و دندان درد می‌شوند.

درمان دندان درد کودکان ناشی از پوسیدگی دندان

عفونت لثه و آبسه: خطرات پنهان

عفونت لثه و آبسه نیز می‌تواند منجر به دندان درد در کودکان شود. این عفونت‌ها زمانی رخ می‌دهند که باکتری‌ها وارد لثه می‌شوند و باعث التهاب، درد و تورم اطراف دندان آسیب‌دیده می‌شوند. عفونت لثه می‌تواند ناشی از بهداشت نامناسب دهان، بیماری لثه یا آسیب به لثه باشد.

رویش دندان: ناراحتی موقت

رویش دندان که معمولاً از آن به عنوان دندان درآوردن یاد می‌شود، می‌تواند باعث بیقراری، احساسات منفی و به طور کلی ناراحتی موقتی در کودکان شود. دندان‌های شیری در دوران شیرخوارگی از طریق لثه شروع به رویش می‌کنند و رویش کامل آن‌ها تا حدود سه سالگی ادامه می‌یابد. فشاری که در اثر رویش دندان‌ها وارد می‌شود می‌تواند منجر به حساسیت لثه و دندان درد خفیف شود. دندان درآوردن معمولاً با عبور دندان از خط لثه از بین می‌رود و در این وضعیت نیازی به درمان دندان درد در کودکان نیست.

تروما و آسیب: دندان درد ناگهانی

حوادث یا آسیب‌های مربوط به دهان می‌تواند منجر به دندان درد در کودکان شود. زمین خوردن، آسیب‌های ورزشی یا وارد شدن آسیب‌های دیگر به صورت می‌تواند باعث شکستگی دندان، ترک خوردگی، لب پر شدگی یا جابجایی دندان شود. این شرایط می‌تواند باعث درد قابل توجهی شود و برای درمان دندان درد کودکان که ناشی از تروما باشد، حتماً نیاز به مداخله اورژانسی است.

آشنایی با انواع روش‌های خانگی برای درمان دندان درد کودکان

شستشو با آب نمک: یک ضد عفونی کننده طبیعی و دم دست

درمان دندان درد کودکان با آب نمک

شستشو با آب نمک می‌تواند با کاهش التهاب و از بین بردن باکتری‌ها به کاهش و درمان درد دندان در کودکان کمک کند. یک قاشق چای خوری نمک را در آب گرم مخلوط کنید و کودک خود را تشویق کنید تا دهان خود را با آن به آرامی بشوید. شستشوی آب نمک را می‌توان چندین بار در روز برای تسکین موقت درد استفاده کرد.

کمپرس سرد: ساده‌ترین تسکین دهنده و روش درمان دندان درد کودکان

استفاده از کمپرس سرد در ناحیه آسیب‌دیده می‌تواند به کاهش تورم، تسکین التهاب و بی حس کردن موقت درد کمک کند. یک کیسه یخ یا یک حوله سرد را در پارچه‌ای بپیچید و روی گونه کودک خود، نزدیک دندانی که درد می‌کند نگه دارید. برای جلوگیری از یخ زدگی یا ناراحتی بیشتر، کمپرس سرد را در فواصل کوتاه و در مدت زمان‌های کوتاه اعمال کنید.

استفاده از روغن میخک: مسکن طبیعت

روغن میخک دارای خواص ضد درد طبیعی است و می‌تواند به طور موقت به درمان دندان درد در کودکان کمک کند. این روغن حاوی ترکیبی به نام اوژنول است که به عنوان یک عامل بی حس کننده عمل کرده و دارای خواص ضد میکروبی است.

مقدار کمی روغن میخک را روی یک سواب پنبه‌ای (گوش پاک کن تمیز) بمالید و به آرامی روی دندان یا لثه آسیب‌دیده اعمال کنید. احتیاط کنید که از مقدار زیاد آن استفاده نکنید یا مستقیماً آن را روی زبان یا بافت های نرم قرار ندهید، زیرا ممکن است باعث تحریک بافت شود.

تهیه مسکن‌های بدون نسخه: تسکین موقت

مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می‌توانند به کاهش و درمان دندان درد در کودکان کمک کنند. فقط دقت کنید که داروی مناسب با دوز اندک را از داروخانه تهیه کنید زیرا کودکان نمی‌توانند دز بالای داروهایی که بزرگسالان مصرف می‌کنند را تحمل کنند. حتماً حین خرید دارو، به داروساز اطلاع دهید که شخص استفاده کننده کودک است و سن کودک را نیز به ایشان بگویید.

در خصوص دندان درد کودکان، چه زمانی باید به دنبال مراقبت‌های دندانپزشکی حرفه‌ای بود؟

در حالی که درمان‌های خانگی می‌توانند تسکین موقتی ایجاد کنند، اما به طور کلی در صورت تجربه دندان درد، بسیار مهم است که به دنبال مراقبت‌های دندانپزشکی حرفه‌ای برای کودک خود باشید.

دندانپزشک می‌تواند علت اصلی دندان درد را تشخیص داده و درمان مناسب را ارائه دهد. علاوه بر این، مراجعه فوری به مراکز دندانپزشکی می‌تواند از پیشرفت مشکلات دندانی جلوگیری کرده و به طور مؤثر ناراحتی کودک شما را کاهش دهد.

روش‌های دندانپزشکی برای درمان دندان درد در کودکان چیست؟

چنانچه دندان درد کودک شما مزمن است حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید. در هر صورت زمانی که دندانی درد کرد بهترین کار این است که حتماً به دندانپزشکی مراجعه شود. روش‌های درمان دندان درد کودکان در دندانپزشکی بسته به علت زمینه‌ای و شدت آن، متنوع و متفاوت خواهد بود. در این بخش فقط به صورت خلاصه درباره رایج ترنی روش‌های درمان درد دندان در کودکان صحبت خواهد شد:

معاینه و تشخیص دندانپزشکی

اولین قدم برای درمان دندان درد در کودکان، معاینه کامل دندانپزشکی است. دندانپزشک سلامت دهان و دندان کودک را ارزیابی می‌کند، علت دندان درد را شناسایی کرده و مناسب‌ترین رویکرد درمانی را تعیین می‌کند.

درمان دندان درد کودکان در دندانپزشکی

پرکردن دندان

اگر دندان درد به دلیل ایجاد پوسیدگی و حفره باشد، دندانپزشک قسمت پوسیده دندان را برمی دارد و حفره را با مواد پرکننده دندان مانند رزین کامپوزیت یا آمالگام پر می‌کند. پرکردن دندان باعث بازیابی عملکرد دندان و کاهش درد دندان می‌شود.

پالپوتومی

در مواردی که پوسیدگی دندان بر روی پالپ (داخلی‌ترین قسمت دندان که حاوی اعصاب و رگ‌های خونی است) اثر گذاشته باشد، ممکن است پالپوتومی انجام شود. این درمان شامل برداشتن بافت پالپ عفونی و قرار دادن یک پرکننده دارویی برای حفظ پالپ سالم باقی مانده است. این روش معمولاً روی دندان‌های شیری انجام می‌شود تا عملکرد خود را تا زمانی که به طور طبیعی بیفتند حفظ شود. در واقع پالپوتومی یک درمان دندان درد کودکان بوده که بسیار رایج است.

روکش‌های فولادی ضد زنگ یا اس اس کراون

برای دندان‌های شیری بسیار پوسیده یا ضعیف، ممکن است روکش فولاد ضد زنگ توصیه شود. روکش‌های فولادی ضد زنگ بادوام هستند و از دندان آسیب‌دیده محافظت و پشتیبانی می‌کنند. آن‌ها معمولاً برای دندان‌های خلفی (پشتی) در کودکان استفاده می‌شوند.

کشیدن دندان

در مواردی که دندان به شدت پوسیده، عفونی یا آسیب‌دیده است و به هیچ وجه قابل‌ترمیم نیست، کشیدن دندان ممکن است ضروری باشد. دندانپزشک برای کاهش درد دندان و جلوگیری از عوارض بیشتر، دندان آسیب‌دیده را با دقت خارج می‌کند. در مورد دندان‌های شیری، کشیدن دندان ممکن است برای ایجاد فضا برای دندان‌های دائمی انجام شود.

آنتی بیوتیک درمانی

اگر دندان درد ناشی از عفونت دندان یا آبسه باشد، دندانپزشک ممکن است برای کنترل عفونت و درمان دندان درد در کودکان، آنتی بیوتیک تجویز کند. آنتی بیوتیک ها معمولاً به عنوان مکملی برای سایر درمان‌های دندانپزشکی استفاده می‌شوند و راه حلی مستقل یا کافی برای تسکین دندان درد نیستند.

درمان ریشه

در برخی موارد، زمانی که دندان دائمی تحت تأثیر پوسیدگی یا ضربه شدید قرار می‌گیرد، ممکن است درمان ریشه توصیه شود. این روش شامل برداشتن پالپ عفونی یا آسیب‌دیده از دندان، تمیز کردن کانال‌های ریشه و مهر و موم کردن آن‌ها است. یک روکش دندان معمولاً روی دندان درمان ریشه شده قرار می‌گیرد تا استحکام و عملکرد آن را بازیابی کند.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.