همه چیز درباره دندان درآوردن نوزاد (والدین حتما بخوانند)

7 آبان 1402
دندان در آوردن نوزاد

دندان درآوردن نوزاد نقطه عطف مهمی در زندگی انسان است. این اتفاق می تواند یک تجربه چالش برانگیز و ناراحت کننده هم برای نوزاد و هم برای والدین آنها باشد. در این مقاله، همه چیزهایی را که باید در مورد دندان درآوردن نوزاد بدانید به زبان ساده و شیوه توضیح داده شده است.

دندان درآوردن نوزاد از چه زمانی شروع می شود؟

به طور معمول دندان درآوردن معمولاً از سن 6 ماهگی شروع می شود، اما این زمان می تواند از نوزادی به نوزاد دیگر متفاوت باشد. برخی از نوزادان ممکن است از 3 ماهگی شروع به دندان درآوردن کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است رویش اولین دندان را تا رسیدن به 1 سالگی تولد خود نیز تجربه نکنند. بنابراین مهم است که به یاد داشته باشید دندان در آوردن هر نوزادی منحصر به فرد است، بنابراین اگر جدول زمانی دندان درآوردن کودک کوچک شما با هم سن و سالانش مطابقت ندارد نگران نباشید.

علائم و نشانه های دندان درآوردن نوزاد چیست؟

دندان درآوردن می تواند مجموعه ای از علائم و نشانه ها را به همراه داشته باشد که ممکن است از نوزادی به نوزاد دیگر متفاوت باشد. برخی از علائم رایج در آمدن دندان نوزاد عبارتند از:

  • افزایش آب دهان (بزاق)
  • لثه های متورم یا حساس
  • تحریک پذیری یا بی قراری غیر معمول کودک
  • مشکل در خوابیدن
  • از دست دادن اشتها
  • تلاش نوزاد برای جویدن هر چیزی که در جلو چشم یا در مقابل چشمش است

توجه به این نکته بسیار مهم است که اگرچه این علائم اغلب به دندان درآوردن نسبت داده می شوند، اما می توانند به عوامل دیگری نیز مرتبط باشند. اگر کودک شما علائم طولانی مدت یا شدید نشان می دهد، همیشه ایده خوبی است که با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

ترتیب دندان درآوردن نوزادان چگونه است: کدام دندان ها اول در میایند؟

رویش دندان های شیری معمولاً از الگوی خاصی پیروی می کند. دو دندان جلویی پایین، که به عنوان دندان های ثنایای مرکزی نیز شناخته می شوند، معمولاً اولین دندان هایی هستند که ظاهر می شوند. پس از آنها چهار دندان جلویی بالا، دندانهای ثنایای جانبی و سپس دندانهای آسیاب اول رشد می کنند. دندان‌های باقی‌مانده از جمله دندان نیش و دندان آسیاب دوم در ماه‌های بعد به رویش ادامه خواهند داد تا در نهایت یک دست کامل دندان شیری در قوس های فکی کودک جای بگیرند.

دندان درآوردن نوزاد چقدر طول می کشد؟

همانطور که می دانیم فرآیند دندان درآوردن نوزاد یک رویداد یک باره یا یک شبه نیست. این در واقع فرآیندی است که طی چندین ماه یا حتی سالها اتفاق می افتد. به طور متوسط، کل فرآیند دندان درآوردن تا سن 2 تا 3 سالگی که تمام 20 دندان شیری بیرون آمده اند، طول می کشد. با این حال، ناراحتی که درباره آن صحبت می کنیم معمولاً پس از بیرون آمدن چند دندان اول کاهش می یابد.

درمان های تسکین دهنده دندان درآوردن کودکان چیست؟

حقیقت آن است که در آمدن دندان در نوزادان می تواند با علائمی مانند درد و ناراحتی قابل توجه همراه باشد. اما خوشبختانه برای تسکین این علائم، می‌توانید راه‌حل‌های مختلفی را امتحان کنید.

به عنوان مثال گزینه های طبیعی در این خصوص عبارتند از:

  • دادن دندان گیر جهت گاز گرفتن و ماساژ لثه به نوزاد
  • ماساژ ملایم لثه ها با انگشت تمیز
  • قرار دادن یک پارچه تمیز بدون پرز یا نخ برای جویدن (محدود)
  • همچنین ژل های تسکین دهنده دندان درآوردن نوزاد نیز در داروخانه ها قابل تهیه هستند که نیازی هم به نسخه ندارند و درد را کاهش می دهند. فقط لازم است قبل از اعمال هرنوع ژل یا دارو به لثه کودک حتما با یک پزشک یا دندانپزشک مشورت شود.

چطور از دندان های در حال بیرون آمدن مراقبت کنیم؟

هنگامی که دندان های کودک شما شروع به رویش کردند، مراقبت صحیح از آنها بسیار مهم است.  چند نکته بسیار ساده اما مهم برای مراقبت از دندان های در حال رشد نوزاد عبارتند از:

  • به محض ظاهر شدن اولین دندان، می توانید به آرامی مسواک زدن آن را با یک مسواک بچه نرم و آب خالی شروع کنید. توجه کنید که از استفاده از خمیر دندان تا زمان 2 سالگی اجتناب کنید.
  • مسواک زدن دندان های کودک را بخشی از برنامه روزانه او قرار دهید.
  • بعد از 2 یا 3 سالگی میزان استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید برای کودک باید بسیار بسیار کم و اندازه یک دانه برنج باشد.
  • مصرف نوشیدنی ها و تنقلات شیرین در زمان دندان در آوردن نوزاد و پس از آن باید محدود شود، زیرا می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند. گزینه های سالم تری مانند آب، شیر و میوه های تازه را انتخاب کنید.
  • توصیه می شود اولین ویزیت دندانپزشکی کودک را ظرف شش ماه پس از رویش اولین دندان او یا حداکثر تا اولین سالگرد تولدش برنامه ریزی کنید.

در خصوص دندان در آوردن نوزادان چه زمانی باید به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنیم؟

در حالی که دندان درآوردن بخشی طبیعی از رشد کودک است و جای نگرانی ندارد، اما ممکن است چالش ها و مشکلاتی در این خصوص پیش بیاید که نیاز است برای برطرف کردنشان با متخصص اطفال یا دندانپزشک کودکان صحبت کنید. برای از این مشکلات عبارتند از:

  • در نیامدن اولین دندان تا سن 18 ماهگی
  • رویش دندان ها با درد، تورم یا خونریزی
  • وجود هر گونه ناهنجاری در ظاهر یا تراز دندان ها

روش مدیریت خواب نوزادان در حین رویش دندان شیری چگونه باشد؟

دندان درآوردن نوزاد می تواند روال خواب او را مختل کرده و باعث بیداری شبانه و بی قراری او شود. برای کمک به کودکتان در بهتر خوابیدن می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

  • برای کمک به آرامش کودک قبل از خواب، نوازش های اضافی، موسیقی آرام بخش پخش کنید یا اینکه او را ماساژ دهید.
  • قبل از خواب لثه نوزاد را با انگشتی که سرد است کمی ماساژ دهید.
  • محیط اطراف اتاق خواب کودک را بسیار آرام کنید.

چطور در زمان در آمدن دندان، به نوزاد غذا بدهیم؟

دندان درآوردن نوزاد گاهی اوقات می تواند تغذیه او را کمی چالش برانگیز کند. درد لثه در این دوران ممکن است باعث ناراحتی در هنگام مکیدن یا جویدن شود. چند نکته زیر به شما کمک می کند تا این مشکلات را در طول رویش دندان شیری مدیریت کنید:

  • غذاهای سرد مانند پوره، ماست یا میوه های سرد می توانند لثه های کودک شما را آرام کرده و در عین حال به او کمک کنند تا نیازهای تغذیه ای خود را برآورده کند.
  • از فیدرهایی که مخصوص نوزادن در این دوران طراحی شده اند استفاده کنید.
  • غذاهایی با بافت های مختلف را آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای کودک شما راحت تر و قابل تحمل تر است. برخی از نوزادان ممکن است غذاهای نرم تر را ترجیح دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در بافت های سفت تر آرامش خود را پیدا کنند.

چطور افزایش بزاق نوزاد را کنترل کنیم؟

افزایش ترشح بزاق یا همان آب دهان یکی از علائم رایج دندان درآوردن نوزاد است و کاملا طبیعی است. هنگامی که دندان های کودک شما شروع به بیرون زدن می کنند، غدد بزاقی او بیش از حد کار می کنند و باعث ترشح بیشتر آب دهان می شوند. برای مدیریت بزاق دهان در این دوران روش های زیر را دنبال کنید:

  • برای خشک نگه داشتن چانه و لباس کودک از یک پیشبند استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از تحریک پوست صورت، کودک خود را به آرامی با یک پارچه نرم یا دستمال مرطوب پاک کنید.
  • برای جلوگیری از ناراحتی و بثورات پوستی، لباس های خیس کودک خود را در اسرع وقت عوض کنید.

چطور با نوسانات خلقی کودک در زمان در آمدن دندان ها مقابله کنیم؟

فرآیند دندان درآوردن، نوازد شما را تحریک پذیر و بداخلاق می کند. ناراحتی که نوزادان در این دوره سنی تجربه می کنند می تواند منجر به تغییر در خلق و خو و رفتار آنها شود. چند راهکار برای کمک به کاهش تحریک پذیری نوزاد در زمان رویش دندان ها عبارتند از:

  • برای آرام کردن کودک، نوازش های اضافی، تکان دادن ملایم یا لالایی کردن با صدای آرام را امتحان کنید.
  • کودک خود را در فعالیت هایی که دوست دارد درگیر کنید تا حواسش نسبت به موضوع اصلی پرت شود.
  • به آرامی لثه های نوزاد خود را با انگشت تمیز ماساژ دهید. وارد آوردن فشار بسیار ملایم به لثه ها می تواند به کاهش برخی از ناراحتی ها کمک کند.

به یاد داشته باشید، تحریک پذیری کودک شما یک پاسخ طبیعی به ناراحتی دندان درآوردن است. شکیبایی و درک کامل وضعیت او در این دوران یک امر بسیار کلیدی است.

چه ارتباطی بین دندان در آوردن با گوش درد نوزاد وجود دارد؟

بسیاری از سوال می پرسند که آیا دندان درآوردن نوزاد می تواند باعث گوش درد در نوزادان شود؟ در پاسخ باید گفت در حالی که هیچ ارتباط مستقیمی بین این دو مساله وجود ندارد، اما ناراحتی ناشی از دندان درآوردن گاهی اوقات می تواند به گوش ها نیز سرایت کند. در واقع رویش دندان های شیری می تواند منجر به افزایش حرکاتی از سوی نوزاد مانند کشیدن یا مالش گوش ها شود.

با این حال، بسیار مهم است که توجه داشته باشید اگر کودک شما گوش درد مداوم یا شدید دارد، بهتر است در این خصوص با یک دندانپزشک کودکان مشورت کنید.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.