دندان قروچه در کودکان: بررسی علل، علائم و گزینه های درمانی موجود

30 مرداد 1402
درمان دندان قروچه در کودکان

دندان قروچه وضعیتی است که هم بزرگسالان و هم کودکان را درگیر می کند. در این مقاله، ما به طور خاص بر روی دندان قروچه در کودکان، بررسی علل، علائم و گزینه های درمانی موجود تمرکز خواهیم کرد. درک این شرایط برای والدین جهت اطمینان از رفاه کلی و سلامت دهان و دندان فرزندانشان بسیار مهم است.

درک دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه یا براکسیزم (Bruxism)، وضعیتی است که به هم فشردن غیرارادی یا ارادی دندان ها اشاره دارد. باید در نظر داشته باشیم که دندان قروچه در کودکان یک امر نسبتا رایج است، اما اگر به صورت مداوم و بیش از حد رخ دهد می تواند منجر به مشکلات متعدد در سلامت دهان و دندان کودکان شود.

علل دندان قروچه در کودکان چیست؟

البته هنوز دلایل دقیق دندان قروچه در کودکان به طور کامل شناخته نشده است. با این حال، اعتقاد بر این است که چندین عامل  از جمله موارد زیر در ایجاد این وضعیت نقش دارند:

ناهماهنگی بین دندان ها

دندان قروچه ممکن است به دلیل بی نظمی در تراز دندان یا رشد نامناسب فک رخ دهد. زمانی که دندان ها و فک ها به درستی روی هم قرار نگیرند، می تواند منجر به ساییدن یا فشردن بیش از اندازه شود.

استرس و اضطراب

دندان قروچه در کودکان ممکن است به عنوان پاسخی به استرس، اضطراب یا آشفتگی رخ دهد. درست مانند بزرگسالان، کودکان نیز می توانند استرس را از منابع مختلفی مانند مدرسه، مسائل خانوادگی یا تغییرات در محیط خود تجربه کنند بنابراین به عنوان یک پاسخ طبیعی ممکن است دندان هایشان را به هم بسابند.

مال اکلوژن

مال اکلوژن به همترازی نادرست بایت اشاره دارد که در آن دندان های بالا و پایین به درستی روی هم قرار نمی گیرند. این ناهماهنگی می تواند دندان قروچه در کودکان را افزایش دهد. زیرا کودک سعی می کند موقعیت مناسب برای استراحت فک های خود پیدا کند ولی به علت مال اکلوژن از این کار ناتوان خواهد بود.

بیش فعالی یا مصرف برخی از داروهای مرتبط با این وضعیت

برخی داروها یا بیماری های زمینه ای، مانند اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD)، ممکن است خطر ابتلا به دندان قروچه را در کودکان افزایش دهد. داروهای محرکی که برای مدیریت ADHD استفاده می‌شوند، گاهی اوقات می‌توانند دندان قروچه را تحریک کنند.

علائم دندان قروچه در کودکان چیست؟

شناسایی علائم دندان قروچه در کودکان برای مداخله و درمان اولیه ضروری است. مراقب علائم زیر باشید:

شنیدن صدای به هم خوردن دندان ها!

به صداهای ساییدن یا فشردن، به خصوص در هنگام خواب یا دوره های استرس شدید گوش دهید. ممکن است این صداها را زمانی که کودکتان خواب است یا زمانی که او بیدار است بشنوید. این قابل توجه ترین علامت دندان قروچه در کودکان است.

حساسیت دندان کودکان

کودکان مبتلا به براکسیسزم ممکن است افزایش حساسیت دندان ها را نسبت به غذاها و نوشیدنی های گرم یا سرد تجربه کنند. باید در نظر داشت که ساییدن مداوم دندان ها به هم مینای دندان را از بین می برد و منجر به حساسیت می شود.

سردرد و یا درد در ناحیه فک

دندان قروچه مداوم می تواند منجر به احساس درد در فک، سردرد و ناراحتی در صورت شود. کودک شما ممکن است از درد در مفصل فک یا سردردهای مکرر پس از بیدار شدن شکایت کند.

تحلیل مینای دندان

ساییدن منظم می تواند باعث تحلیل مینای دندان، صاف شدن سطوح  دندانی یا حتی  از بین رفتن کامل مینای دندان شود. ممکن است متوجه شوید که دندان‌های فرزندتان فرسوده‌تر دارند.

چطور دندان قروچه در کودکان را درمان کنیم؟

مدیریت این مشکل در کودکان معمولاً شامل یک رویکرد چند جانبه است که علل زمینه‌ای را هدف قرار می‌دهد و باعث تسکین علائم می‌شود. برخی از گزینه های درمانی رایج عبارتند از:

تکنیک های مدیریت استرس

کودک خود را تشویق کنید تا قبل از خواب یا در موقعیت های استرس زا به تکنیک های آرام بخشی مانند تمرینات تنفس عمیق بپردازد. ایجاد یک برنامه آرام بخش قبل از خواب نیز می تواند به کاهش استرس کمک کند.

استفاده از لوازم دندانپزشکی

دندانپزشکان ممکن است محافظ دهان (ماوس گارد) یا آتل های خاصی برای محافظت از دندان های کودک شما در برابر ساییدن و به هم فشار دادن آن ها تجویز کنند. این دستگاه های سفارشی به عنوان یک مانع بین دندان های بالا و پایین عمل می کنند و تاثیر دندان قروچه در کودکان را کاهش می دهند.

رفتار درمانی

در برخی موارد، تکنیک‌های رفتاردرمانی، مانند آموزش تغییر عادت، می‌تواند به کودکان در ترک عادت دندان قروچه کمک کند. هدف این درمان افزایش آگاهی از رفتار براکسیزم است و به کودکان رفتارهای جایگزین را آموزش می دهد.

اصلاح مشکلات دندانی

درمان ارتودنسی یا روش های دندانپزشکی دیگر ممکن است برای رفع ناهماهنگی یا ناهنجاری دندانی که به دندان قروچه در کودکان کمک می کند، ضروری باشد. دندانپزشک شما ممکن است بریس، نگهدارنده یا سایر مداخلات ارتودنسی را توصیه کند.

ارتودنسی برای برطرف کردن دندان قروچه در کودکان

نکات پایانی در خصوص دندان قروچه در بچه های کم سن و سال

دندان قروچه در کودکان می تواند یک وضعیت نگران کننده باشد که نیاز به توجه سریع و مدیریت مناسب دارد. با درک علل، شناخت علائم و جستجوی راهنمایی های حرفه ای، والدین می توانند نقشی حیاتی در کاهش ناراحتی و محافظت از سلامت دندان کودک خود ایفا کنند.

پاسخ به سوالات متداول

آیا دندان قروچه در کودکان می تواند بدون درمان، به صورت خود به خود برطرف شود؟

در حالی که برخی از کودکان ممکن است به صورت خود به خود این عادت را ترک کنند، اما نظارت دقیق بر وضعیت و مشاوره حرفه ای در این خصوص ضروری است. مداخله زودهنگام می تواند از عوارض احتمالی در آینده جلوگیری کند و برای کودک تسکین دهد. هیچگاه منتظر این نمانید که کودک خودش این عادت را کنار بگذارد.

آیا دندان قروچه در کودکان به مسائل روانی مربوط می شود؟

دندان قروچه گاهی اوقات می تواند با استرس یا اضطراب در کودکان همراه باشد. پرداختن به عوامل روانشناختی زمینه ای از طریق مشاوره با روانشناس کودک یا تکنیک های آرام سازی می تواند به مدیریت این بیماری کمک کند.

آیا درمان های طبیعی برای دندان قروچه در کودکان وجود دارد؟

در حالی که درمان های طبیعی ممکن است تسکین موقتی ایجاد کنند، اما علل زمینه ای دندان قروچه در کودکان را درمان نمی کنند. برای ارزیابی جامع و گزینه های درمانی مناسب بهتر است با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید.

چگونه می توانم به فرزندم کمک کنم تا با ناراحتی های ناشی از دندان قروچه کنار بیاید؟

کودک خود را تشویق کنید که بهداشت دهان و دندان را رعایت کند، از مصرف کافئین و غذاهای محرک اجتناب کند و فعالیت های کاهش دهنده استرس را انجام دهد. معاینات منظم دندانپزشکی و ارتباط باز با دندانپزشک نیز بسیار مهم است.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.