نایت گارد دهان چیست و چه زمانی باید حتما از آن استفاده کنیم؟

26 مهر 1402
همه چیز درباره نایت گارد دهان

یکی از ابزارهای بسیار رایج دندانپزشکی امروزی، نایت گارد های دهان هستند که کاربردهای گسترده ای دارند. در این مقاله هرچیزی که باید درباره نایت گارد دهان بدانید را به صورت مفصل مورد بررسی قرار داده ایم.

نایت گارد دهان چیست؟

نایت گارد (Night Guard) یک وسیله دندانپزشکی است که از قالب دندان شما ساخته می شود. این ابزار برای محافظت از دندان ها در هنگام خواب طراحی شده تا از اثرات مضر دندان قروچه (براکسیسم) محافظت کند. دندان قروچه در واقع وضعیتی است که با به هم ساییده شدن ارادی یا غیر ارادی دندان ها شناخته می شود ولی اغلب به صورت شبانه و به صورت ناخودآگاه رخ می دهد. به نایت گارد در فارسی محافظ دهان گفته نیز می شود.

چرا ممکن است به محافظ دهان نیاز داشته باشیم؟

اگر شب ها از با علائمی چون سردرد، درد فک و یا سایر علائم دندان قروچه بیدار می شوید باید از محافظ دهان در شب استفاده کنید. این وسیله به مانند یک بالشتک عمل می کنند و نیرو و فشاری که روی دندان ها و مفاصل فک شما وارد می شود را جذب می کنند تا آسیبی از این نیروها متوجه خود دندان ها نشود.در واقعنایت گارد دهان می تواند با ایجاد یک سد محافظ بین دندان ها و جلوگیری از آسیب بیشتر به کاهش این علائم کمک کند.

چند مدل نایت گارد دهان وجود دارد؟

انواع مختلفی از محافظ دهان شبانه وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند. بیایید نگاهی دقیق تر به سه نوع اصلی بیاندازیم:

نایت گارد نرم

محافظ های دهانی نرم، از مواد انعطاف پذیر ساخته شده اند که هنگام گرم شدن نرم می شوند. می‌توانید آنها را در آب داغ قرار دهید تا شکل‌پذیر شده و سپس آن‌ها را روی دندان ها قرار دهید تا قالب دندان هایتان شود. نایت گارد دهانی نرم معمولاً مقرون به صرفه تر و راحت تر است.

نایت گارد دو لایه لمینتی

محافظ دهان لمینتی دوگانه از دو لایه اکریلیک دندان ساخته شده است. لایه داخلی نرم است و باعث ایجاد حالتی بالشتکی برای دندان های شما می شود، در حالی که لایه بیرونی سخت و بادوام است و از نیروهای ناشی از دندان قروچه محافظت می کند. این محافظ ها تعادلی بین راحتی و دوام ایجاد می کنند.

نایت گارد سخت

محافظ دهان سخت که به عنوان محافظ دهان اکریلیک نیز شناخته می شوند، بادوام ترین گزینه موجود هستند. آنها از مواد اکریلیک سفت و سخت ساخته شده اند که حداکثر محافظت را در برابر ساییدن و به هم فشردن دندان ها فراهم می کنند. اگرچه ممکن است کمی طول بکشد تا به آنها عادت کنند، اما نایت گارد های سخت در جلوگیری از سایش و آسیب دندان بسیار موثر هستند.

چطور یک نایت گارد سفارشی داشته باشیم؟

برای اطمینان از بهترین تناسب و راحتی، توصیه می شود از دندانپزشک خود یک نایت گارد دهان سفارشی بگیرید. این فرآیند شامل برداشتن قالب از دندان‌های شما است که سپس به آزمایشگاه دندانپزشکی فرستاده می‌شود تا یک محافظ دهان کاملا شخصی بر برای شما ایجاد شود. نایت گارد دهان سفارشی در مقایسه با گزینه های بدون نسخه، تناسب، راحتی و اثربخشی بالاتری را ارائه می دهند.

چطور باید از محافظ دهان مراقبت کنیم؟

تمیز کردن و نگهداری مناسب برای افزایش طول عمر نایت گاردهای دهانی و اطمینان از کارایی موثر آن ها ضروری است. با دنبال کردن موارد زیر بهتر می توانید از آن ها مراقبت کنید:

  • نایت گارد خود را قبل و بعد از هر بار استفاده با آب بشویید.
  • آن را با یک مسواک نرم و صابون ملایم یا خمیر دندان مسواک بزنید.
  • از استفاده از آب داغ یا پاک کننده های ساینده که می تواند به محافظ دهان شما آسیب برسانند خودداری کنید.
  • محافظ دهانی خود را در زمانی که از آن استفاده نمی کنید در یک کیس تمیز و خشک نگهداری کنید.

پاسخ به شایعات مرتبط با نایت گارد دهان

تصورات غلط متعددی در مورد نایت گاردها وجود دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

1. آن ها باعث دندان قروچه بیشتر می شوند

نایت گاردها باعث دندان قروچه نمی شوند. آنها برای محافظت از دندان های شما در برابر اثرات مخرب ساییدن و فشردن دندان ها به هم طراحی شده اند. اگر با نایت گارد دهان افزایش دندان قروچه را تجربه می کنید، ممکن است به دلیل یک مشکل اساسی باشد که باید توسط دندانپزشک برطرف شود نه به واسطه خود محافظ ها.

2. نایت گارد دهان فقط برای بزرگسالان است

محافظ های دهانی می توانند هم برای کودکان و هم برای بزرگسالانی که از دندان قروچه رنج می برند مفید باشند. در واقع تخمین زده می شود که حدود 15 تا 33 درصد کودکان دندان قروچه می کنند. اگر کودک شما علائمی از دندان قروچه نشان داد، با دندانپزشک مشورت کنید تا مشخص شود که آیا محافظ برای او مناسب است یا خیر.

3. آن ها می توانند دندان قروچه را درمان کنند

در حالی که نایت گاردها می توانند علائم دندان قروچه را کاهش دهند، اما مشکل اساسی و ریشه ای که باعث این مساله شده را درمان نمی کنند. دندان قروچه می تواند دلایل مختلفی از جمله استرس، نامرتبی دندان ها یا اختلالات خواب داشته باشد. پرداختن به علت ریشه‌ای دندان قروچه برای مدیریت مؤثر این بیماری مهم است.

عوارض محافظ دهان چیست؟

اگرچه استفاده از نایت گارد دهان به طور کلی بی خطر است، اما برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی جزئی را با استفاده از آن ها تجربه کنند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ناراحتی یا درد موقت در فک یا دندان
  • افزایش تولید بزاق
  • تغییرات در تراز بایت (نادر)
  • واکنش های آلرژیک به مواد مورد استفاده در محافظ شب (نادر)

اگر عوارض جانبی مداوم یا نگران کننده ای را تجربه کردید، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

جایگزین نایت گارد چیست؟

در حالی که محافظ دهان رایج ترین درمان برای دندان قروچه است، اما گزینه های جایگزین دیگری به برای آن ها وجود دارد که ممکن است دندانپزشک شما بسته به شدت مشکل به شما توصیه کند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تکنیک های مدیریت استرس
  • اصلاحات دندانی، مانند درمان های ارتودنسی یا ترمیم دندان
  • داروهایی مانند شل کننده های عضلانی یا تزریق بوتاکس (در موارد شدید)
  • درمان های رفتاری، مانند بیوفیدبک یا درمان شناختی رفتاری

دوام محافظ دهان چقدر است؟

طول عمر یک نایت گارد دهان بسته به نوع، کیفیت و نحوه نگهداری آن می تواند متفاوت باشد. به طور متوسط، یک نایت گارد شبانه سفارشی می تواند بین 3 تا 10 سال دوام بیاورد. با این حال، توصیه می شود برای ارزیابی وضعیت نایت گاردتان و تعیین اینکه آیا نیاز به جایگزینی وجود دارد یا خیر، یک معاینه منظم با دندانپزشک خود داشته باشید.

هزینه نایت گارد دهان چقدر است؟

هزینه محافظ دهانی بسته به عوامل مختلفی از جمله نوع محافظ، مواد مورد استفاده و موقعیت مکانی شما می تواند متفاوت باشد. گاردهای سفارشی توسط دندانپزشک معمولاً بین 2 تا 3 میلیون تومان هستند. گزینه های بدون نسخه معمولاً مقرون به صرفه تر هستند و از 1 میلیون تومان شروع می شوند.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.