10 علت درد لثه و معرفی 12 روش درمان این درد آزار دهنده

درمان درد لثه

درد لثه در واقع یک مسئله رایج است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود با آن مواجه می شوند. این مساله می تواند بسیار ناراحت کننده باشد و خوردن، صحبت کردن یا حتی تمرکز روی کارهای روزانه را دشوار می کند. اما نگران نباشید، در این صفحه یک راهنمای جامع در مورد این درد از علل و علائم آن، تا روش های کاهش و یا درمان درد لثه آماده شده که می تواند به شما کمک زیادی کند.

درک علل و علائم مرتبط با درد لثه

چه چیزی باعث درد لثه می شود؟

این درد می تواند چندین علت زمینه ای داشته باشد که رایج ترین آنها عبارتند از:

• بیماری لثه (ژنژویت یا ورم لثه و پریودنتیت یا عفونت لثه)
  • عفونت های دندانی
  • وارد شدن آسیب یا ضربه لثه
  • ایجاد آبسه دندان
  • رویش دندان عقل
  • بروز آفت دهان
  • تحریک لثه توسط بریس های ارتودنسی
  • عکس العمل های آلرژیتیک به مواد خوراکی
  • تغییرات هورمونی در دوران بارداری

بسیار مهم است بدانید که نحوه درمان درد لثه ارتباط مستقیمی با شناسایی علت زمینه ای و دقیق این درد دارد بنابراین تشخیص علت جهت انجام درمان موثرتر بسیار مهم است.

علائم همراه با درد لثه چیست؟

درد لثه بسته به علت ممکن است به طرق مختلف ظاهر شود. علائم رایجی که با این درد همراه هستند معمولاً عبارتند از:

خونریزی لثه
  • لثه های متورم یا ملتهب
  • قرمزی یا تغییر رنگ لثه
  • خونریزی لثه ها، به ویژه هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن
  • حساسیت لثه به لمس یا فشار
  • بوی بد دهان یا طعم بد در دهان
  • لق شدن دندان یا حساسیت دندان
  • تشکیل چرک یا آبسه

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، ضروری است که به سرعت به آنها رسیدگی کنید تا از عوارض بیشتر جلوگیری کنید.

درمان های خانگی برای درد لثه شامل چه مواردی می شوند؟

هنگام مواجهه با درد بافت لثه خفیف تا متوسط، چندین درمان خانگی موثر وجود دارد که می توانید آن ها را امتحان کنید:

شستشو دهان با آب نمک

شستشو با آب نمک یک راه ساده اما موثر برای کاهش درد لثه است. نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و قبل از بیرون ریختن آن از دهان به مدت 30 ثانیه آن را در داخل دهان خود بچرخانید. این روند را چند بار در روز تکرار کنید تا التهاب را کاهش داده و روند بهبودی را تسریع بخشد.

اعمال کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد در ناحیه آسیب دیده می تواند به بی حس شدن درد و کاهش تورم یا درد لثه کمک کند. یک کیسه یخ یا یک کیسه سبزیجات یخ زده را در یک پارچه نازک بپیچید و آن را به مدت 15 دقیقه روی گونه خود نگه دارید. برای جلوگیری از سرمازدگی بین هر بار اعمال کمپرس به لثه خود استراحت کوتاهی بدهید.

استفاده از دمنوش های گیاهی

برخی از دمنوش های گیاهی دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده هستند که می توانند درد لثه را تسکین دهند. چای بابونه و چای سبز به ویژه به دلیل اثرات آرام بخش خود شناخته شده اند. یک فنجان چای دم کنید، اجازه دهید خنک شود، سپس چند دقیقه آن را در داخل دهان خود بچرخانید. در نهایت آن را از دهان خارج کنید.

اعمال ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا به دلیل خواص درمانی خود مشهور است و می تواند برای درمان درد لثه مفید باشد. مقدار کمی از ژل آلوئه ورا خالص را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید چند دقیقه قبل از شستشوی دهان روی آن بماند. برای تسکین بیشتر این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

شستشو دهان با پراکسید هیدروژن

شستشوی دهان با پراکسید هیدروژن می تواند به کاهش التهاب لثه و از بین بردن باکتری ها کمک کند. مقدار مساوی از پراکسید هیدروژن 3 درصد و آب را مخلوط کنید، آن را به مدت 30 ثانیه داخل دهان خود بچرخانید و سپس بیرون بریزید. مراقب باشید مخلوط را قورت ندهید، زیرا می تواند باعث تحریک معده شود.

نکته مهم در خصوص درمان خانگی درد لثه

این درمان‌های خانگی می‌توانند به طور موقت درد لثه را تسکین دهند، اما اگر درد ادامه یابد یا بدتر شود، ضروری است که به دنبال مراقبت‌های دندانپزشکی حرفه‌ای باشید. و برای دریافت مشاوره و نوبت اقدام کنید.

استفاده از محصولات بدون نسخه برای درمان درد لثه

اگر درمان‌های خانگی تسکین کافی را ارائه نمی‌کنند، می‌توانید از محصولات بدون نسخه برای تسکین و درمان درد لثه استفاده کنید. چند گزینه دارویی موجود در این خصوص عبارتند از:

اعمال ژل های ضد درد موضعی

ژل های موضعی حاوی بنزوکائین یا لیدوکائین می توانند بی حس کننده موقت درد لثه باشند. مقدار کمی از ژل را مستقیماً با پیروی از دستورالعمل های روی بسته بندی محصول روی ناحیه آسیب دیده بمالید و صبر کنید تا تسکین حاصل شود.

مصرف مسکن های خوراکی

مسکن های خوراکی بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می توانند به کاهش درد لثه کمک کنند. فقط یادتان باشد که دستورالعمل های توصیه شده توسط شرکت سازنده دارو را دنبال کنید و در صورت داشتن هر گونه بیماری زمینه ای یا مصرف داروهای دیگر با یک داروساز یا دندانپزشک مشورت کنید.

استفاده از دهانشویه

دهانشویه های ضد عفونی کننده می توانند به کاهش باکتری ها و التهاب در لثه کمک کنند و درد لثه را تا حد زیادی تسکین دهند. به دنبال دهانشویه ای باشید که به طور خاص برای سلامت لثه فرمول بندی شده است و دستورالعمل های روی برچسب را برای بهترین نتیجه دنبال کنید.

درمان های حرفه ای دندانپزشکی برای درد لثه چه هستند؟

اگر درد لثه شما شدید، مداوم یا همراه با علائم نگران کننده دیگر است، ضروری است که با یک متخصص دندانپزشک مشورت کنید. یک دندانپزشک می تواند وضعیت شما را ارزیابی کرده و درمان های مناسب را برای شما انجام دهد. برخی از درمان های موردنیاز در این خصوص عبارتند از:

جرمگیری ساده دندان ها

جرمگیری حرفه ای دندان که به عنوان اسکیلینگ نیز شناخته می شود، می تواند به حذف پلاک و جرم دندان که به بیماری لثه منجر می شوند، کمک کند. این روش می تواند درد لثه را کاهش دهد و از آسیب بیشتر به بافت ها و نسوج داخل حفره دهان کمک زیادی کند.

جرمگیری عمیق دندان ها با روت پلنینگ

برای درمان بیماری پیشرفته تر لثه (پریودنتیت)، ممکن است روت پلنینگ که در واقع نوعی جرم گیری عمیق است در نظر گرفته شود. در این روش لثه ها بالا زده می شوند و ریشه دندان ها از وجود باکتری و عوامل بیماری زای دیگر پاک می شود.

آنتی بیوتیک درمانی

در برخی موارد، ممکن است آنتی بیوتیک برای درمان عفونت لثه یا آبسه تجویز شود. این داروها به از بین بردن باکتری ها و کاهش التهاب کمک می کنند. در نتیجه این دارودرمانی درد لثه نیز کاهش یافته یا به طور کلی درمان می شود.

جراحی لثه

در موارد شدید بیماری لثه یا زمانی که سایر درمان ها بی اثر هستند، ممکن است نیاز به جراحی لثه باشد. این جراحی می تواند شامل روش هایی مانند پیوند لثه، جراحی فلپ، یا جراحی کوچک کردن عمل پاکِت پریودنتال باشد. با انجام این جراحی درد لثه به طور کامل ریشه کن می شود.

چطور از بروز درد لثه پیشگیری کنیم؟

در حالی که درمان درد لثه ضروری است، اما پیشگیری از بروز آن در وهله اول حتی بهتر از درمان است. در این بخش برخی از اقدامات پیشگیرانه برای حفظ سلامت لثه ها آورده شده است که پیروی از آن ها سلامت لثه شما را تضمین خواهد کرد:

در نظر گرفتن روتین بهداشت دهان و دندان

یک روتین منظم بهداشت دهان و دندان داشته باشید و آن را رعایت کنید. این روتین در ساده ترین حالت شامل مسواک زدن حداقل دو بار در روز و نخ دندان کشیدن روزانه است. برای تمیز کردن موثر دندان ها و لثه ها از یک مسواک نرم و یک خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.

معاینات منظم دندانپزشکی

به طور منظم برای چک آپ و جرمگیری دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید. معاینات منظم دندان می تواند به تشخیص زودهنگام مشکلات لثه کمک کرده و از پیشرفت آنها به شرایط جدی تر جلوگیری کند.

عادات سبک زندگی سالم

یک سبک زندگی سالم اتخاذ کنید که شامل یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و پرهیز از محصولات دخانی باشد. این عادات می توانند از سلامت کلی دهان حمایت کنند و خطر مشکلات لثه را کاهش دهند.

در خصوص درد لثه چه زمانی به دنبال کمک حرفه ای باشیم؟

در حالی که درمان‌های خانگی و درمان‌های بدون نسخه می‌توانند به طور موقت درد لثه را تسکین دهند، اما بسیار مهم است که در موارد زیر به دنبال کمک حرفه‌ای باشید:

• اگر درد ادامه دارد یا بدتر می شود.
  • اگر درد لثه با علائم نگران کننده دیگری مانند تب یا مشکل در بلع همراه است.
  • اگر سابقه بیماری لثه یا مشکلات دندانی دارید.
  • اگر شما در مورد علت اصلی درد لثه خود مطمئن نیستید.

یک متخصص دندانپزشکی می تواند به طور دقیق علت دردی که تجربه می کنید را تشخیص دهد و گزینه های درمانی مناسبی را در اختیار شما قرار خواهد داد.