تبخال را با این روش های ساده درمان کنید (+ روش های پیشگیری)

10 مهر 1402
درمان تبخال لب

تبخال ها در واقع زخم هایی رایجی هستند که می توانند دردناک و ناخوشایند باشند. در این مقاله، همه چیزهایی را که باید در مورد تبخال بدانید، از علل و علائم آن گرفته تا گزینه‌های درمانی مؤثر و استراتژی‌های پیشگیری از آن را بررسی می‌کنیم. اگر به تازگی این زخم ها را گرفته اید و یا به صورت مکرر آن را تجربه می کنید حتما این مقاله را بخوانید.

تبخال چیست؟

تبخال یا (Cold Sores) زخم ها یا تاول‌های کوچک و پر از مایعی هستند که معمولاً در اطراف دهان یا روی لب‌ها ایجاد می‌شوند. آنها با نام زخم سرد نیز شناخته می شوند توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شوند که HSV-1 شایع ترین عامل آن است. زخم سرد بسیار مسری است و می تواند به راحتی از طریق تماس مستقیم با ناحیه آسیب دیده یا از طریق وسایل مشترک مانند ظروف، حوله یا بالم لب پخش شود.

عکس تبخال لب

علل تبخال چیست؟

همانطور که قبلا ذکر شد، تبخال در درجه اول توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود. پس از آلوده شدن، ویروس در بدن نهفته باقی می ماند و می تواند توسط عوامل مختلفی مانند موارد زیر فعال شود:

  • سیستم ایمنی ضعیف شده
  • استرس و خستگی
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • تغییرات هورمونی
  • تب یا بیماری

بیشتر بخوانید: روش درمان آبسه دندان چیست؟

علائم و نشانه های این وضعیت

علائم اولیه شیوع تبخال اغلب شامل احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش در اطراف دهان یا لب ها است. به دنبال آن تاول های کوچک و دردناکی ظاهر می شود که در نهایت می ترکند و پوسته هایشان خشک می شود. سایر علائم رایج ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • قرمزی و تورم
  • خارش یا سوزش
  • گلو درد
  • تب
  • تورم غدد لنفاوی

گزینه های درمان تبخال چیست؟

در حالی که این تاول های ریز و درشت به طور کلی و برای همیشه قابل درمان نیست، اما گزینه های مختلف درمانی می توانند به کاهش علائم و تسریع روند بهبودی آن ها کمک کند. این روش ها شامل استفاده از داروهای بدون نسخه، داروهای ضد ویروسی تجویزی و داروهای خانگی و طبیعی است.

داروهای بدون نسخه

کرم ها و پمادهای بدون نسخه، مانند دوکوسانول یا بنزیل الکل، می توانند با کاهش درد و خارش، تسکین موقتی در خصوص تبخال لب ایجاد کنند. بعلاوه، بالم های موضعی لب حاوی موادی مانند منتول یا کافور ممکن است به تسکین ناحیه آسیب دیده کمک کند.

درمان خانگی تبخال

داروهای تجویزی

برای شیوع شدیدتر یا مکرر، پزشکان و مخصوصا پزشک پوست ممکن است داروهای ضد ویروسی مانند آسیکلوویر، والاسیکلوویر یا فامسیکلوویر را تجویز کنند. این داروها می توانند به کاهش طول مدت و شدت زخم های حاشیه لب در حین بروز اولین نشانه های شیوع بیماری کمک کنند.

درمان های خانگی برای تبخال کدامند؟

چندین درمان خانگی می تواند به کاهش علائم تبخال لب و بهبودی آن کمک کند. این موارد شامل استفاده از کمپرس سرد، استفاده از مسکن‌های بدون نسخه، دوری از محرک‌هایی مانند نور خورشید یا استرس، و تمیز و مرطوب نگه داشتن ناحیه آسیب‌دیده است.

بیشتر بخوانید: روش های خانگی درمان سه سوته دندان درد

چطور از بروز تبخال پیشگیری کنیم؟

پیشگیری از تبخال می تواند برای برخی از افراد بسیار چالش برانگیز باشد، اما اقداماتی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن خطر شیوع آن انجام دهید. برخی از اقدامات پیشگیرانه عبارتند از:

  • اجتناب از تماس نزدیک با افرادی که تبخال فعال دارند
  • رعایت بهداشت دست و صورت
  • پرهیز از اشتراک گذاری وسایل شخصی با دیگران
  • استفاده از بالم لب با ضد آفتاب
  • مدیریت سطوح استرس
  • حفظ یک سیستم ایمنی سالم از طریق انجام ورزش منظم، رژیم غذایی متعادل و خواب کافی

مدت زمان شیوع تبخال لب چقدر است؟

مدت زمان شیوع تبخال می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. به طور معمول، این زخم ها چندین مرحله را طی می‌کنند تا بلاخره محو شوند. از جمله اینکه آن ها ابتدا ظهور می کنند، تمی ترکند و سپس پوشش تاول ها خشک و تبدیل به زخم می شود. به طور متوسط، شیوع زخم های سرد می تواند بین 7 تا 14 روز طول بکشد. با این حال، با درمان و مراقبت مناسب، می توان روند بهبودی را تسریع کرد.

فرق تبخال با آفت دهان چیست؟

مهم است که بین زخم های تبخالی و آفت دهان تفاوت قائل شویم، زیرا این دو در واقع وضعیت های متفاوتی هستند. در حالی که زخم های مورد بحث ما ناشی از عفونت ویروسی است، زخم‌های دهانی آفتی غیرمسری هستند و معمولاً ناشی از عواملی مانند آسیب جزئی، استرس یا مصرف برخی غذاها هستند. زخم های دهانی آفتی زخم های کم عمق، گرد یا بیضی شکل هستند که در داخل دهان ایجاد می شوند، در حالی که زخم های سرد روی لب ها در ناحیه خارجی یا اطراف دهان ظاهر می شوند.

عکس آفت دهان

در خصوص زخم های سرد چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در بیشتر موارد، تبخال را می توان در خانه بدون نیاز به مداخله پزشکی کنترل کرد. با این حال، در موارد زیر باید با یک پزشک مشورت کنید:

  • درد یا ناراحتی شدید
  • طول کشیدن برای بیش از 2 هفته
  • مکرر یا عود کننده است
  • با علائم دیگری مانند تب یا تورم غدد لنفاوی همراه است
  • در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف ایجاد می شود

بیشتر بخوانید: خشکی دهان نشانه چیست و 16 روش درمان قطعی آن کدامند؟

عوارض تبخال چیست؟

در حالی که زخم های سرد اطراف دهان معمولاً جدی نیستند، اما در شرایط خاصی می تواند منجر به عوارض شود. این عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت های باکتریایی ثانویه: اگر تبخال با باکتری آلوده شود، می تواند منجر به علائم اضافی مانند افزایش درد، تورم یا چرک شود.
  • هرپتیک ویتلو: این یک عفونت است که انگشتان یا دست ها را درگیر می کند و در صورتی که ویروس از طریق لمس تبخال به این نواحی سرایت کند، ممکن است رخ دهد.
  • آنسفالیت هرپس: اگرچه نادر است، ویروس هرپس سیمپلکس به طور بالقوه می تواند به مغز سرایت کند، باعث التهاب و منجر به عوارض عصبی جدی شود.

اگر علائم غیرمعمولی را تجربه کردید یا اگر تبخال لب شما به درستی بهبود نیافت، بسیار مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

نکات پایانی در خصوص زخم های تبخال

به طور کلی تبخال لب و اطراف دهان، ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس، می تواند برای مقابله با آن آزاردهنده باشد. با این حال، با درک صحیح، درمان و اقدامات پیشگیرانه، می توانید به طور موثر شیوع این زخم ها را مدیریت کنید. به یاد داشته باشید که بهداشت را رعایت کنید، از عوامل محرک اجتناب کنید و در صورت نیاز به دنبال مشاوره پزشکی باشید. با انجام اقدامات پیشگیرانه، می توانید تأثیر این زخم ها را بر زندگی روزمره خود به حداقل برسانید و سلامت کلی خود را حفظ کنید.

این پست چقدر تونست بهت کمک کنه؟

امتیاز از راست به چپ بیشتر میشه!

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تا حالا کسی نظر نداده تو اولین نفر باش

ما متاسفیم که این پست براتون مفید نبوده

لطفا بهمون کمک کنید این پست رو بهتر کنیم

میشه لطفا بگید چطور میتونیم پست رو بهتر کنیم؟

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.